Films en seriesFilms en series

maandag 26 oktober 2009

De Bond-link

Het is dat er geen tijd voor was, anders zou er aankomende zaterdag in het radioprogramma Verre Verwanten van Teleac even over Quantum of Solace gesproken worden, door niemand minder dan prof. dr. Kees de Jager. Hij noemde de sterrenwacht in Chili (de VLT, very large telescope) uit Quantum of Solace als dé toekomst op het gebied van sterrenkunde. En als professor De Jager dat zegt, dan IS het zo.

Ik moet dat toch wat vaker doen: Bond in de uitzending strooien. Het is zo'n kleine moeite. En presentator Ben Kolster is ook een liefhebber van 007. Geen kenner, want in de uitzending van
Avifauna van afgelopen zaterdag is hem de Bond-link niet opgevallen. Want wie zaterdag heeft geluisterd, heeft tijdens de introductie een stuk uit Live and Let Die kunnen opmerken.

De voorlaatste keer dat Bond ter sprake kwam, was in het SieboldHuis in Leiden. Daar staat Japan centraal en toen kon ik niet anders dan You Only Live Twice tevoorschijn halen. Prof. dr. Matthi Forrer die daar als gast was aangeschoven, wist uiteraard van dichter Matsuo Basho, maar niet dat hij de schrijver van de bekende haiku You Only Live Twice was. Dat was compleet nieuw voor de professor. De haiku die Forrer directer aanspreekt: De oude vijver, de kikker springt erin, plons, het geluid van water, maar ja, omdat ik niet water houd, drink ik meestal wijn. Of dit laatste over de wijn ook bij het gedicht hoort, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Vorig jaar in het Teylers Museum in Haarlem werd We Have All the Time in the World van Louis Armstrong gedraaid. Met uiteraard de vermelding van OHMSS in de afkondiging. Maar gek genoeg zijn dat de enige Bond-momenten die in Verre Verwanten te horen zijn geweest. From Russia with Love is al eens eerder gedraaid, toen ik er nog niet werkte. En dat nummer wil Ben graag nog eens horen. Dus… binnenkort in Verre Verwanten treedt Matt Monro weer op. Ik zal mij alvast buigen over een passende afkondiging.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures