Films en seriesFilms en series

maandag 4 mei 2009

Bond was al eerder blond

Daniel Craig werd bespot als eerste blonde Bond. Maar Bond was al eerder blond.

Mijn eerste bewuste kennismaking met Pierce Brosnan had in de zomer van 1994 moeten zijn. Op tv werd de film The Deceivers (1988) uitgezonden, vlak na mijn tv-première van For Your Eyes Only.

In de gids stond bij de aankondiging van The Deceivers dat de hoofdrolspeler in deze film tot nieuwe Bond was verkozen. Ik was liefhebber van de 007-films, maar bij lange na nog geen kenner. Ik had ze nog niet eens allemaal gezien. Ik was in ieder geval razend benieuwd naar de nieuwe 007 en internet was nog ver weg. Deze film kwam daarom als welkome verrassing.

Met het indrukwekkende For Your Eyes Only net achter de kiezen, begon de Brosnan-film uit 1988. Daar liep minutenlang een blonde gozer door de jungle. Moest dit nu de nieuwe Bond worden? Het zal wel. Echt overtuigd was ik niet. Er kwam vervolgens nog een andere vent in beeld - zal dit Pierce Brosnan zijn? De film boeide niet, en die nieuwe Bond ook niet. Uit die tv.

Geen van deze acteurs leek uiteindelijk op de foto van de nieuwe 007 die ik pas maanden later zag. Al die tijd is acteur David Robb voor mij Pierce Brosnan geweest.

David Robb, Pierce Brosnan en Helena Michell in The Deceivers (1988)
Pas jaren later kreeg ik Mrs. Doubtfire weer te zien, de Robin Williams-film die ik in 1993 in de bios had bekeken. Met daarin een grote rol voor Pierce Brosnan. Bleek ik destijds al die tijd naar de nieuwe Bond gekeken te hebben! En inderdaad, wat mij toen overigens niet was opgevallen, deze man leek inderdaad veel meer op James Bond.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures