Films en seriesFilms en series

dinsdag 17 november 2009

Puur Bond

Laten we één ding duidelijk stellen: ik heb geen hekel aan de songs Tomorrow Never Dies van Sheryl Crow en Another Way to Die van Jack White en Alicia Keys. Het probleem met die nummers is alleen dat er een beter alternatief is.

Ik kom hier op, omdat ik No Good About Goodbye van Shirley Bassey niet uit mijn hoofd krijg. Componist David Arnold blijft er bij: het juweeltje is nooit in de race geweest als titelsong voor Quantum of Solace. Toch word ik verdrietig bij het idee dat dit nummer niet voor de film is gebruikt. Stel dat het nummer inderdaad vorig jaar als klaar was: hoe stom kun je zijn als producer?

Hetzelfde geldt min of meer voor Surrender van k.d. lang, het nummer dat te horen is tijdens de aftiteling van Tomorrow Never Dies. Ook deze song klinkt prachtig en ademt, net als het recente werk van Bassey, puur Bond.

Ik ga niet blindelings mee met alles wat David Arnold schrijft voor de Bond-films. Er zijn redenen te noemen dat hij toch de mindere van voormalig huiscomponist John Barry is. Het blijft echter dat Arnold (samen met schrijver Don Black) weldegelijk weet hoe hij een Bond-song moet maken. Jammer dat hij deze kans nauwelijks krijgt.

Zowel Surrender als No Good About Goodbye hadden de titelsongs van Bond-films moeten zijn. Daar hadden de films echt beter van geworden en het 'Bond-gevoel' in de bioscoop zeker versterkt.

Producers Broccoli en Wilson moeten mij in het vervolg maar laten kiezen. Ik weet precies wat het volk wil...

1 opmerking:

Anoniem zei

Las een tijdje terug dat zowel de componist als de producenten nauwelijks (misschien wel helemaal geen) invloed meer uitoefenen op wie de titelsong gaat vertolken. Dit ligt in handen van een platenmaatschappij, deze hebben de eindverantwoordelijkheid wat betreft het uitkiezen van de song en de performers.

Vroeger konden de producenten wel uitzoeken wie ze wilde, maar toen had je Harry Saltzman nog: die totaal geen muziek-kennis had. Hij vond dat Paul McCartney niet goed genoeg was om een bondsong te maken. Gelukkig heeft Cubby niet naar hem geleuisterd.


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures