Films en seriesFilms en series

woensdag 15 december 2010

Force 10 from Navarone

Als kind hoopte ik dat er een Bond-film zou bestaan met de titel Force 10 from Navarone. Omdat ik het zo'n mooie naam vond. Er bestaat een film met die titel. Het is geen Bond-film.

In het boek De James Bond Films van Steven J. Rubin staat Force 10 zijdelings vermeld bij het hoofdstuk The Spy Who Loved Me. Een foto van Richard Kiel die Barbara Bach in zijn greep houdt, lijkt één op één gekopieerd uit de Bond-film. Zij het dat Kiel deze keer een baard draagt in plaats van een stalen gebit.

Blijkbaar begreep ik er niets van, of had Rubin (of de vertaler) een ietwat schamele beschrijving gegeven, want ik dacht inderdaad dat ik een Bond-film gemist had. Dat kon mij destijds nog gebeuren.

Niets bleek minder waar. Force 10 from Navarone is een enigszins mank en te vrolijk vervolg op de klassieker The Guns of Navarone (in Nederland in het geheugen gegrift als De kanonnen van Navarone). Gemaakt door Bond-regisseur Guy Hamilton, met bovengenoemde Bond-acteurs, plus Robert Shaw. Uitgekomen in 1978, het jaar dat Shaw plotseling overleed.

Na het zien was ik de film weer snel vergeten.



Die klassieke voorganger met David Niven, Gregory Peck en Anthony Quinn is zaterdag begin van de avond te zien op BBC 2. Vandaar dat ik weer even aan Force 10 werd herinnerd.

1 opmerking:

JW Pepper zei

Hij haalt het bij lange na niet bij 'Guns' maar het is en blijft een leuke film. Die ik vroeg héél vaak gezien heb.


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures