Films en seriesFilms en series

zondag 9 januari 2011

Anniversaries 2011

Ook hier even aandacht voor: twee jarigen dit jaar. De terugkeer van Sean Connery in Diamonds Are Forever gaat zijn veertigste jaar in. De terugkeer van Bond op aarde in For Your Eyes Only viert zijn dertigste verjaardag.

Diamonds Are Forever verscheen in Nederland op 23 december 1971 in de bioscoop. Precies een week eerder dan in Engeland. In Amerika was de film op 17 december al te zien.


Mijn eerste ervaring met deze Bond-film uit 1971 herinner ik mij niet meer. Maar Diamonds moet één van mijn eerdere Bond-films zijn geweest. Bij een later terugzien, vond ik de film bijzonder tegenvallen. Eigenlijk gewoon slecht. Weer later viel alles op zijn plaats, begreep ik de bedoeling van de makers en nu zie ik deze zevende Bond dan ook als een fijne niets-aan-de-hand-film.

For Your Eyes Only draaide op 2 juli 1981 voor het eerst in Nederland. Engeland en Amerika gingen ons op respectievelijk 24 en 26 juni voor.


Een totaal andere ervaring had ik met For Your Eyes Only. Die ik zag in de zomer van 1994. Op tv werden destijds alle vijf de Bond-films uit de jaren tachtig vertoond, te beginnen dus met deze uit 1981.

Wat aan fantastische film was dat! Inmiddels staat ie niet meer als nummer 1 genoteerd, maar nog altijd vind ik For Your Eyes Only een stevige aflevering en zeker één van de betere Bond-films. Dat heeft alles te maken met de realistische benadering, waardoor het soms echt spannend kan worden. De beklimming op het eind van de film is nog steeds van grote klasse.

Een veertig- en een dertigjarig jubileum dus. Doe er ook dit keer mee wat je wilt. Volgend jaar meldt de eerste vijftigjarige zich: Dr. No.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures