Films en seriesFilms en series

woensdag 6 maart 2013

Blu-ray Skyfall: een prima thuisbeleving

Nadat ik Skyfall in de premièreweek in de bioscoop gezien had, was ik vastbesloten om de film zeker nog een keer in de bioscoop te bekijken. De Imax-versie die ik zag, deed zoveel ten goede aan de cinematografie van Roger Deakins, dat het een waar smorgasbord van mooie beelden opleverde dat zeker nog een keer op het grote doek beleefd moest worden. 

Het kan nog steeds, Skyfall draait nog in een drietal Nederlandse bioscopen, maar sinds deze week kan ik hem ook gewoon thuis bekijken.

Door gastauteur Berend Kwant

De blu-rayversie die ik kreeg, is een hele fraaie kopie van de 23e Bond film: fantastisch DTS 5.1 geluid en razend scherpe beelden. Dit alles verpakt in een erg fraai ontworpen menu dat afwijkt van eerdere Bond-films maar wel heel erg bij deze film past. Wat ik daarnaast erg aardig vind, is dat de afbeelding op het schijfje goed past bij de andere blu-rays in de collectie die vorig jaar uitkwamen en waar ruimte was opengehouden voor deze Skyfall-disc.


Over de film zelf hoef ik weinig te zeggen, ik neem aan dat een ieder die dit artikel hier leest de film al in de bioscoop heeft gezien. En of het de beste of de slechtste Bond-film is, vind ik eerlijk gezegd nog niet relevant. Dat zal de tijd gaan leren.

Wat is er buiten de film dan wel te bespreken?


De vele kleurpaletten die cinematograaf Roger Deakins en production designer Dennis Gassner bij de verschillende locaties gebruikten, zoals het schimmenspel tussen Bond en Patrice in Shanghai, de grijstinten in Schotland of de special effects gebruikt om de gezichten van Craig en Ola Rapace te plakken over die van de stuntmotorrijders. Zal het gaan tegenvallen op een kleiner scherm? Twijfel niet, het is een goede thuisbelevenis.

Stuntman op daken van Istanbul

Daarnaast een extra audiotrack met commentaar van producers Barbara Broccoli en Michael G. Wilson en production designer Dennis Gassner. Deze heb ik niet volledig beluisterd, want het is geen vloeiend verhaal en veel half afgemaakte zinnen en daar bovenop had ik het gevoel niet helemaal welkom te zijn bij dit trio. Een vreemde ervaring.

De tweede commentaartrack daarentegen, met regisseur Sam Mendes, gaf me het gevoel dat ik samen met hem in een kamer naar dezelfde film aan het kijken was. Wees gewaarschuwd: hij begint al te praten als het oog van de MGM leeuw in beeld komt en houdt niet op totdat de aftiteling begint (die mag je in rust zelf bekijken). Hij verdedigt de zwakkere momenten in de film, zoals de Home Alone-vergelijkingen op het eind, maar hij geeft ook precies aan welke andere films inspiraties geweest zijn zoals The Fifth Man of The Shining. Zeker aan te bevelen!

Home Alone

Op de verpakking worden dertien titels genoemd van andere extra’s, maar zijn in feite een lange 'making of' van alles bij elkaar een uur. Veel beelden van deze documentaire zal je herkennen uit de videoblogs die op 007.com gepubliceerd werden. Maar gelukkig is deze versie veel uitgebreider. Ook aan te raden dus.

Uiteraard staat de internationale trailer op het schijfje, en na het zien van de documentaire valt dan ineens op dat de computerschermen in Silva's HQ (nog) geen beeld hebben, en dat het zwembad waar Bond in zwemt helemaal geen skyline van Shanghai door de ramen laat zien. Die zaken zijn er duidelijk pas later aan toegevoegd.

Skyline Shanghai

Het schijfje zal wel vol zijn geweest, maar jammer dat niet de andere trailers of tv-spots toegevoegd zijn. Maar die kun je gewoon via het internet bekijken.

De laatste twee extra’s zijn een impressie van amper vijf minuten van de wereldpremière in Londen en een promo voor de soundtrack-cd (waar dus niet Adele’s Oscar-winnende titelsong op staat).

Dus ik kan mijn Bond-geweten weer sussen: ik heb Skyfall dan wel niet twee keer in de bioscoop gezien, maar ik heb een volwaardig alternatief in handen die ik nog regelmatig zal gaan bekijken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

in welke bioscopen draait Skyfall nog, met google ben ik er nog niet achter gekomen...alvast dank!

Jasper Hartog zei

Net te laat! Skyfall draait nergens meer in Nederland.


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures