Films en seriesFilms en series

dinsdag 16 oktober 2012

Back On Track: Bond, only Bond

James Bond gaat het spoor weer op. Voor Skyfall staat een grootschalige treinscène op stapel: actie op een goederentrein. Tijd om de historie in te duiken en de meest memorabele treinscènes uit de Bond-films op een rijtje te zetten.


Aflevering 5
BOND, ONLY BOND

Nadat Bond in GoldenEye (1995) half St. Petersburg heeft gesloopt met een Russische tank, verschanst het boeventuig waar hij op jaagt zich in een onooglijke trein. Het is meer een bunker dan een voertuig deze pantserwagon.

General Ourumov brengt onder escorte van Xenia Bonds liefje Natalya bij Alec Trevelyan, die daar rustig van een souper geniet. Ourumov moet tot zijn spijt toegeven dat Bond hem ontsnapt is. Trevelyan is duidelijk not amused. Aan de andere kant, met Natalya heeft een troef in handen. Als een hyena sluipt hij om haar heen, hijgt in haar nek dat hij en James vroeger alles deelden. Natalya is niet gediend van zijn escapades, maar ja, wat kan ze doen?


Dan doemt vanuit een tunnel de roestige tank op. Het logge geheel krast over de rails.


Ondertussen probeert Trevelyan aardig te blijven. Hij heeft wel zin in het oogappeltje van zijn vroegere compaan en pakt Natalya bruusk op haar mond. Dit gaat haar te ver. Ze geeft een terechte mep tegen het misvormde hoofd.

Gered door de bel: de machinist heeft alarm geslagen. Trevelyan en Onatopp moeten naar de controleruimte komen, Ourumov mag babysitten.

Bij de technische apparatuur aangekomen kan er maar één obstakel zijn:


'Bond, only Bond.'
'He's going to derail us!'

Die maffe Onatopp begint bijna te kwijlen van opwinding. Trevelyan geeft de machinist per intercom door dat hij vol op de tank in moet rijden.



De pantsertrein stevent nu in volle vaart op Bond af. De machinist probeert hem nog te waarschuwen door te claxonneren. Maar Trevelyan en Onatopp zetten zich schrap, klaar voor een onaangename confrontatie. 

Uit de loop van het kanon van tank schiet plotseling een projectiel richting de trein. De locomotief vat vlam en raast als een brandende fakkel op de tank af. Bond denkt er het zijne van en besluit het elders te zoeken. In de naastgelegen bosschage wacht hij de klap rustig af.
 

De infernotrein boort zich in de tank. Het interieur wordt genadeloos door elkaar geschud. Alles valt op de grond, incluis inzittenden.

 
Het brandende voertuig is tot stilstand gekomen. Natalya, vrijwel ongeschonden, komt op adem en bedenkt zich dat dit haar ontsnapping kan zijn. Ze richt zich op en rent naar de uitgang, maar vlakbij de deur wordt zij alsnog gegrepen door Ourumov.

Ook Xenia en Trevelyan komen elders in de trein weer bij zinnen. De clash was hevig. Als Trevelyan zijn wapen wil grijpen, is Bond daar opeens. Zijn geweer gericht op het tweetal.


'Why can't you be just a good boy and die...'
'You first. You: second. Up!'


Bond is boos. Trevelyan probeert cool te blijven en legt Bond uit dat hij geen ontsnappingsplan heeft. Met andere woorden: 007 staat er hopeloos voor. Bond wil weten waar Natalya is. Trevelyan weet dat zij zijn enige borg is. Hij roept Ourumov op om haar te brengen. Om nog even te pesten geeft Trevelyan aan dat hij Natalya heeft aangeraakt: 'She tastes like strawberries.'

Ourumov komt binnen met Natalya onder schot. En daar staan ze weer, precies zoals het begon: kiest Bond voor zijn vriend (Natalya in dit geval) of toch weer voor de missie?


Bond probeert het over een andere boeg en stelt Ourumov voor de keuze. Hij vertelt de generaal dat Trevelyan eigenlijk een kozak is. Dat is blijkbaar nieuw voor de Rus Ourumov. De generaal is van zijn stuk gebracht en begint te twijfelen aan zijn opdrachtgever.

Trevelyan wuift de waarheid weg en geeft nogmaals aan dat Bond moet kiezen: het meisje of de missie? Bond doet alsof Natalya hem niets doet. Ourumov mag haar neerschieten, bluft Bond.


De kozak accepteert het aanbod en geeft een teken aan Ourumov. Bond moet nu snel schakelen en draait zich richting de generaal. In een fractie van een seconde schakelt hij de Rus uit. Trevelyan en Onatopp zijn hem gesmeerd.

Automatisch worden nu alle uitgangswegen geblokkeerd. Bond probeert een uitweg te vinden, Natalya richt zich op het aanwezige computerscherm. Bond begrijpt haar niet, maar ze legt uit dat Boris back ups aan het maken is van zijn files. Als ze hem kan traceren, kan ze misschien zien waar het hoofdkwartier van Trevelyan is.



Trevelyan en Onatopp hebben inmiddels plaatsgenomen in de helikopter, die opstijgt vanuit de trein. Dan waarschuwt de stem van Trevelyan vanuit de intercom: hij heeft de 'timer' op zes minuten gezet. Dezelfde zes als hij destijds van Bond kreeg – binnen drie minuten zal de hele tent de lucht ingaan. Er is haast geboden!


De schurken vliegen weg, terwijl Natalya contact met Boris lijkt te krijgen. Bond gebruikt de laser uit zijn horloge om de bodem van de trein los te krijgen.

Natalya puzzelt op een raadsel van Boris, zodat ze in zijn systeem kan inbreken: je zit erop,maar je kunt het niet meenemen. Alsof Bond de Dr. Verschuyl in zijn achterzak heeft, geeft hij direct de oplossing: stoel! En… gelukt. Natalya is binnen. Nog dertig seconden.

Op een virtuele wereldkaart is te zien waar Boris zich moet bevinden. Vanuit Rusland trekt zich een lijn naar Duitsland, Frankrijk, Engeland – maar nu moeten ze toch echt opschieten. Bond heeft de vloer inmiddels losgekregen, maar de locatie van Boris is nog niet getraceerd. Rio? Miami? Cuba? Havana?



Bond grijpt Natalya bij haar arm en sleurt haar mee door het gat. Als ze rollend onder de trein vandaan komen, zetten ze het op een lopen. En nog geen paar meter verder explodeert de trein. Bond en Natalya worden weggeblazen, maar komen ongeschonden uit de strijd.


Zie ook:

Aflevering 1: Murder on the Orient Express
Aflevering 2: Just being disarming
Aflevering 3: A quick bite
Aflevering 4: That's for double-o-nine
Aflevering 6: Take the bloody shot
Aflevering 7: Living in the shadows

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures